The Mexican (2001)

Regie: Gore Verbinsky | 124 minuten | romantiek, avontuur, misdaad, thriller | Acteurs: Brad Pitt, Julia Roberts, James Gandolfini, Bob Balaban, J.K. Simmons, Sherman Augustus, Michael Cerveris, Gene Hackman, Richard Coca, David Krumholtz, Castulo Guerra

Gezien de cast zijn de verwachtingen van ‘The Mexican’ hoog, maar die blijken niet geheel te worden waargemaakt. Zo zien we Brad Pitt en Julia Roberts nauwelijks samen in één scène. Aan het begin van de film in een tweetal scènes en op het eind proberen de acteurs het gemis in de rest van de film tevergeefs goed te maken. Wie anders had verwacht of gehoopt komt bedrogen uit. Acteren kunnen ze allebei, maar echt overtuigend is het allemaal niet. Eigenlijk zijn het twee grote namen die het publiek moet trekken. Niet meer en niet minder. En dat is bedroevend. Er had veel meer ingezeten wanneer bijvoorbeeld Brad Pitt, die eigenlijk niet mee wilde spelen in de film en contractueel hiertoe verplicht was, was vervangen door een ander. Julia Roberts die op de set haar dan toekomstige echtgenoot cameraman Daniel Moder ontmoet, zal daardoor vast niet bij de les zijn geweest.

Valt er dan nog wat te genieten in ‘The Mexican’? Jazeker! Het is James Gandolfini (Tony Soprano uit de tv-serie “The Sopranos”) die de show steelt met zijn vertolking van de rol van Leroy, de homoseksuele gangster. In tegenstelling tot Brad Pitt en Julia Roberts weet hij meer te maken van zijn personage. Hij laat zijn karakter tot leven komen. Sterker nog, hij zorgt ervoor dat Julia Roberts nog iets van haar personage kan maken. Het verhaal op zichzelf is niet boeiend of interessant, maar de dialogen maken veel goed. Vooral de dialogen met Leroy zijn scherp en humoristisch. Het is duidelijk dat Gore Verbinski de regie in handen heeft. Op ‘flashy’ wijze weet hij een uitstekende balans te creëren tussen geweld en humor, maar ook zijn aanwezigheid blijkt geen garantie dat de film aan het verwachtingspatroon kan voldoen. Het is duidelijk een film waar iemand met ‘the mexican’ gaten in heeft geschoten. En wij maar hopen dat het losse flodders zouden zijn.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 26 april 2001