The Other Man (2008)

Regie: Richard Eyre | 90 minuten | drama | Acteurs: Laura Linney, Liam Neeson, Antonio Banderas, Romola Garai, Abigail Canton, Amanda Drew, Laurence Richardson, Kas Graham

Fijne voorgangers zijn geen garantie voor fijne opvolgers. De literatuurverfilming ‘The Other Man’ van Richard Eyre is een psychologische thriller annex drama, net als diens vorige film ‘Notes on a Scandal’. Bovendien is ‘The Other Man’ de adaptatie van een novelle van Bernard Schlink, die als auteur van ‘The Reader’ al een werk met succes verfilmd zag worden.

Terwijl ‘The Other Man’ en ‘The Reader’ kwalitatief mijlenver uit elkaar liggen, zijn de verhalen inhoudelijk verwant. Beide gaan over een pijnlijke reconstructie na de ontdekking van een schokkend geheim. In ‘The Reader’ moet een man een voorbije liefdesgeschiedenis herzien nadat hij erachter komt dat zijn geliefde ooit bewaakster was in een concentratiekamp. In ‘The Other Man’ komt een man erachter dat zijn verdwenen vrouw altijd een dubbelleven heeft geleid. Om de verborgen kant van zijn huwelijk te reconstrueren, reist hij af naar Milaan, waar zijn rivaal woont en werkt.

Hadden de makers gekozen voor een psychologisch drama, dan was ‘The Other Man’ goed te pruimen geweest. Nu kiezen ze voor een (te) complexe constructie. Het eerste uur is ‘The Other Man’ een psychologische thriller, wat in dit geval neerkomt op de weinig opwindende confrontatie tussen een Engelse chagrijn en een mediterrane slijmbal. De thriller is dan ook nog matig uitgewerkt. Ontelbare genreclichés – struinen door andermans email, het volgen van een prooi door de drukke straten van een stad, een schaakpartij als symbolische krachtmeting – enorme plotgaten, ongeloofwaardige beslissingen, stroeve dialogen en stroef acteren.

Na een uur verschiet de film opeens van kleur, met als gevolg dat vorm en onderwerp elkaar direct raken: net als het hoofdpersonage wordt de kijker gedwongen te reconstrueren. Hoewel daarmee de minpunten niet verdwijnen, wint de film aan diepgang en ontroering en wordt ook de rol van dochter Abigail duidelijker. Helaas is het dan al te laat.

‘The Other Man’ had een goede film kunnen zijn, als de scenaristen wat meer aandacht hadden besteed aan coherentie, logica en detail en wat minder aan het concept. Nu verlaat je ‘The Other Man’ met een dubbel gevoel. Echt beroerd is de film niet maar hij had zoveel beter kunnen zijn. Ken je ‘Notes on a Scandal’ en ‘The Reader’, dan heb je bovendien te maken met hooggespannen verwachtingen. Het probleem van fijne voorgangers.

Henny Wouters

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 17 september 2009