The Outfit (2022)

Regie: Graham Moore | 105 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Mark Rylance, Zoey Deutch, Johnny Flynn, Dylan O’Brien, Simon Russell Beale, Nikki Amuka-Bird, Alan Mehdizadeh, Johnathan McClain, Scoop Wasserstein, Chiedu Agborh, Michael Addo, Michal Forejtek, John Gumley-Mason, Stephen Knox, Lauris Karklins, Steve Chatfield, William Keetch, Ryan Hall

Leonard (Mark Rylance), een Engelse meester-coupeur die in Chicago woont, runt samen met zijn assistent (Zoey Deutch) een kleermakerij op de hoek. Hij maakt prachtige kleding voor de enige mensen in de buurt die zich dat kunnen veroorloven: een familie van meedogenloze gangsters. Op een nacht verschijnen er twee moordenaars (Dylan O’Brien en Johnny Flynn) bij Leonard thuis en vragen hem om een gunst. Leonard wordt al snel meegesleurd in een dodelijk spel van bedrog en moord.

In een context waar het lastig lijkt om gevoelens te uiten zonder veel dialoog, blijft Rylance kalm en geruststellend terwijl hij met zijn blik duidelijk communiceert. Hij vertolkt de rol van een man die onvrijwillig betrokken raakt bij de maffia en er nu deel van uitmaakt, maar alles doet om een van hun mannen en de bijbehorende informatie te beschermen.

Zonder een gepassioneerde en intellectuele acteur als Rylance zou het moeilijk zijn om het complexe personage Leonard tot leven te brengen. Echter, de genialiteit van het personage komt ook voort uit het script van Graham Moore (geschreven in samenwerking met Johnathan McClain), dat in een prettig tempo zorgt voor tal van wendingen en onthullingen.

Het ondersteunende team is even sterk, en met name de rol van Deutch als Mable (Leonards onschuldige, avontuurlijke assistente) valt op. Mable is gepassioneerd over het sparen van geld om Amerika te verlaten en op zoek te gaan naar betere kansen. Naarmate het script vordert, toont ze verrassende humoristische kanten. De maffialeider (Simon Russell Beale) roept sympathie op, bijna genoeg om zijn meedogenloosheid te vergeten, terwijl Francis (Flynn) een solide antagonist is die er alles aan doet om te overleven en zich aansluit bij degenen die in een bepaalde situatie de macht hebben.

De hele actie vindt plaats in de winkel van Leonard, waardoor het verhaal een theatraler sfeer krijgt. Naarmate de tijd verstrijkt, lijkt het alsof de muren steeds dichterbij komen en de spanning langzaam wordt opgebouwd. De personages zien hun kansen op succes en overleven steeds kleiner worden, vergelijkbaar met een “cutter”, niet een “tailor”, die een colbert millimeter voor millimeter aanpast.

Deze op maat gemaakte misdaadthriller rust op emotioneel beladen optredens, slimme regie en een boeiend plot. ‘The Outfit’ is een meeslepende psychologische thriller die gaat over verraad, moord en de potentie om een oorlog te winnen met informatie zonder ook maar één schot te lossen. Het is een aangrijpend verhaal over gangsters uit Chicago en een kleermaker die wellicht slimmer is dan ze allemaal bij elkaar…

Vincent Tramper

VOD-release: 18 maart 2023 (SkyShowTime)