The Painted Veil (2006)

Regie: John Curran | 119 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Naomi Watts, Edward Norton, Toby Jones, Liev Schreiber, Diana Rigg, Juliet Howland, Catherine An, Bin Li, Bin Wu, Alan David, Marie-Laure Descoureaux, Sally Hawkins, Lorraine Laurence, Johnny Lee, Li Feng, Gesang Meiduo, Yin Qing, Ian Rennick, Cheng Shihan, Liang Sijie, Maggie Steed, Henry Sylow, Zoe Telford, Lucy Voller, Anthony Wong Chau-Sang, Yan Lu, Yu Xia, Ma Yun, Lin Zheng

Van sommige films is het een raadsel waarom ze de Nederlandse bioscopen niet halen. ‘The Painted Veil’ van regisseur John Curran is er daar één van. De film, die geproduceerd is door hoofdrolspelers Edward Norton en Naomi Watts, is een prachtig liefdesverhaal dat zich afspeelt in het China van de jaren twintig van de vorige eeuw.

Walter Fane (Edward Norton), een Britse bacterioloog die normaal gesproken in China werkt, wordt als hij tijdelijk terug is in Londen halsoverkop verliefd op Kitty (Naomi Watts). Walter heeft weinig tijd voordat hij teruggaat naar China, en dus moet hij snel beslissen: hij vraagt Kitty ten huwelijk. Zij accepteert zijn aanzoek, omdat ze beseft dat dit misschien wel haar laatste kans is op een huwelijk, en ze genoeg heeft van het saaie leven dat ze leidt bij haar ouders. Zij houdt echter niet van Walter, en dat weet hij. In China aangekomen begint Kitty al gauw een affaire met Charles Townsend (Liev Schreiber) een andere Engelsman die in hetzelfde gebied werkzaam is in een politieke functie. Walter komt erachter dat zijn vrouw hem bedriegt. Als hij de kans krijgt om onderzoek te doen in een gebied in China waar cholera heerst stelt hij Kitty voor een keuze: of zij en Walter gaan scheiden, of zij gaat met hem mee naar het afgelegen, door cholera besmette gebied. Als blijkt dat Mr. Townsend niet de minste intentie heeft om met Kitty te trouwen, is haar keuze snel gemaakt en moet ze noodgedwongen met Walter mee. De allebei diep ongelukkige, met zichzelf en elkaar overhoop liggende Walter en Kitty komen midden in de cholera-epidemie voor hete vuren te staan. Dit heeft invloed op hun relatie en langzaam maar zeker verandert er iets tussen hen.

‘The Painted Veil’ is een prachtige film, gebaseerd op het gelijknamige boek van W. Somerset Maugham uit 1925. Volgens regisseur John Curran staat de titel, die gebaseerd is op een sonnet van de dichter Shelley, voor de sluier waardoor we het leven bekijken. Mensen die meer uit hun leven willen halen, meer kennis willen krijgen of hun angsten willen overwinnen moeten die sluier optillen. Dat is in de meeste gevallen niet makkelijk, maar uiteindelijk zul je er beter van worden.

In de film zijn het de twee hoofdpersonages die als het ware de sluier van hun leven optillen en tot nieuwe inzichten komen. Naomi Watts en Edward Norton leveren hierbij uitstekend acteerwerk. Zonder hun gevoelens echt uit te spreken zien we toch dat de haat en de walging voor elkaar van hun gezichten druipt, en is de negatieve spanning tussen hen goed voelbaar. Het uitzichtloze van hun situatie wordt ook pijnlijk duidelijk. Kitty en Walter kennen elkaar eigenlijk helemaal niet goed, en daar zijn ze dan: getrouwd en wel in het blubberige, modderige, hete China, waar epidemieën op de loer liggen en waar Engelstalig gezelschap meestal ver te zoeken is. Langzaam maar zeker zien we hoe hun verhouding ten opzichte van elkaar verandert, als de personages elkaar in een ander daglicht gaan zien.

Naast het vinden van de liefde speelt er ook nog andere thematiek in deze film, namelijk de misverstanden tussen verschillende culturen. De Britten komen in China om de mensen daar eens even te vertellen hoe het allemaal moet, geen rekening houdend met de oude cultuur, het geloof en de tradities van de Chinezen. Als er cholera uitbreekt moeten de lichamen van de overledenen meteen verbrand worden, maar de Chinezen geloven er heilig in dat de overledene op die manier nooit rust zal vinden. Dankzij deze thematiek heeft de film ook een zeer actuele invalshoek, aangezien dergelijke problematiek en onbegrip tussen culturen en religies nu nog altijd aan de orde is.

De film heeft een aantal prijzen gewonnen, waaronder een Golden Globe voor de muziek van Alexandre Desplat, die inderdaad schitterend is en perfect bij dit verhaal past. ‘The Painted Veil’ is geen bombastische avonturenfilm, maar een klein, mooi verhaal over twee mensen die in een vreemd land van elkaar leren houden. Het is beslist geen luchtige film, en de personages zijn niet altijd even sympathiek, waardoor je als kijker, vooral aan het begin van het verhaal, niet altijd even makkelijk met hen meeleeft. Dit is misschien datgene dat ervoor zorgt dat de film uiteindelijk niet zo’n grote impact heeft op de kijker dan je zou verwachten. Maar uiteindelijk, naarmate Kitty en Walter meer voor elkaar gaan voelen, gaat ook de kijker meer met hen mee leven, en worden de personages sympathieker. Maar dan is deze mooie film helaas alweer bijna ten einde…

Franka Kersten