The Perfect Date – L’amour, c’est mieux à deux (2010)

Recensie The Perfect Date CinemagazineRegie: Dominique Farrugia, Arnaud Lemort | 100 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Clovis Cornillac, Virginie Efira, Manu Payet, Annelise Hesme, Laurence Arné, Shirley Bousquet, Jonathan Lambert, Laurent Lafitte, Sophie Vouzelaud, Emmanuel Suarez, Lancelot Roch, Marie Vincent, Diane Dassigny, Clémence Aubry

In romantische komedies zijn het meestal vrouwen die centraal staan. De verhalen worden vanuit een vrouwelijk perspectief verteld en de meeste mannelijke personages komen er niet al te best van af: ze zijn onbetrouwbaar, ongevoelig of ongeïnteresseerd en alleen maar uit op één ding: hoe ze een vrouw zo snel mogelijk het bed in kunnen krijgen. De Franse komedie ‘The Perfect Date’ (oorspronkelijke titel ‘L’Amour, c’est mieux à deux’) uit 2010 speelt met dat verwachtingspatroon door het verhaal te vertellen vanuit het oogpunt van Michel (Clovis Cornillac). Hij is van het type ‘eeuwige romanticus’ en droomt ervan om per toeval de vrouw van zijn dromen tegen het lijf te lopen, net zoals dat bij zijn ouders en grootouders is gebeurd (en wat hem tot in den treure wordt ingewreven). Zijn beste vriend Vincent (Manu Payet) is juist het tegenovergestelde: hij heeft een heel dynamisch seksleven en probeert elke vrouw het bed in te praten – en dat lukt hem meestal ook nog! Ondanks hun verschillen is de vriendschap tussen Michel en Vincent ijzersterk, al wordt deze wel behoorlijk op de proef gesteld.

We maken kennis met Michel op de dag dat hij in het huwelijk treedt met Hélène (Sophie Vouzelaud). Op diezelfde dag deelt ‘best man’ Vincent het bed met een Zweedse schone. Een jaar later is Michel alweer gescheiden en ontdekt Vincent dat hij een zoon heeft die Arvid heet. Amper bekomen van de schrik – want wat moet hij nou met een kind?! – besluit Vincent zijn beste vriend wat op te beuren door een blind date voor hem te regelen. Michel hoopt op een toevallige ontmoeting met de vrouw van zijn dromen, maar wat is erop tegen om het lot een handje te helpen. Via zijn scharrel Nathalie (Annelise Hesme) maakt Vincent kennis met de mooie Angèle (Virginie Efira) en die blijkt perfect bij Michel te passen. En dus wordt er een toevallig afspraakje geregeld, waarbij Vincent en Nathalie natuurlijk niet komen opdagen. Na een ongemakkelijk begin blijkt het te klikken en het duurt niet lang of Michel en Angèle zijn stapelverliefd op elkaar. Maar als Michel ontdekt dat zijn beste vriend achter de zogenaamd spontane ontmoeting met Angèle zit, stort zijn wereld in. Hij maakt het uit met Angèle, die er niets van begrijpt, en wil Vincent voorlopig niet meer zien. Maar zonder Angèle wordt hij zeker niet gelukkig en zodra hij dat inziet stelt Michel, samen met Vincent, alles in het werk om haar terug te krijgen.

Het verhaal van ‘The Perfect Date’ werd geschreven door Arnaud Lemort en Franck Dubosc en de film werd geregisseerd door Lemort en Dominique Farrugia. De humor in de film is zowel een kracht als een zwakte; soms is het te plat voor woorden, maar naarmate de film vordert worden de grappen zo flauw dat het je er toch om moet lachen. Sowieso heeft ‘The Perfect Date’ wat tijd nodig om op gang te komen en om de personages te leren kennen. Aanvankelijk heb je het idee dat Michel een typische Franse heethoofd is, die gefrustreerd en knorrig door het leven gaat en zich wanhopig vastklampt aan het ideaalbeeld van perfecte liefde dat zijn ouders hebben gecreëerd. Waarom hij er in vredesnaam zo’n halszaak van maakt dat hij Angèle niet bij toeval ontmoet heeft, is onbegrijpelijk. Maar zoals zo vaak weet een man pas wat hij mist, als ze er niet is. En zodra Michel zich in allerlei bochten wringt om Angèle terug te winnen, smelt onze weerstand jegens hem compleet. Clovis Cornillac zet zijn personage geweldig neer en heeft bovendien een fijne chemie met Virginie Efira. Ook voor Vincent lopen we niet direct warm: een onverbeterlijke womanizer die zich aan zijn ouderlijke plichten onttrekt en dan ook nog werkt als echtscheidingsadvocaat. Maar ook hij ondergaat een drastische ontwikkeling, aangejaagd door Nathalie. Leuke bijrollen zijn er overigens van Laurence Arné die als Claudine, een vriendin van Nathalie en Angèle, de lachers op de hand heeft, en een heerlijk over de top spelende Shirley Bousquet als Michels gewillige secretaresse Swan.

Laat je niet door de flauwe grapjes aan het begin afschrikken; ‘The Perfect Date’ wordt leuker naarmate je de personages leert kennen en hen in je hart kunt sluiten. Zowel Michel als Vincent leren dat hun aanpak ten aanzien van de liefde hen wellicht niet dáár brengt waar ze willen zijn. Het verhaal wordt luchtig verteld, met charmante acteurs, een vlot tempo en een fijne balans tussen humor en levenslessen.

VOD-release: 10 september 2018