The Row (2018)

Recensie The Row CinemagazineRegie: Matty Beckerman | 86 minuten | horror, thriller | Acteurs: Lala Kent, Randy Couture, Natali Yura, Shea Buckner, Mia Rose Frampton, Colin Egglesfield, Tyler Jon Olson, Malea Rose, Jennifer Titus, Dylan Sprayberry, Lexi Atkins, Katelyn MacMullen, Paul Antoine, Sarah McDaniel, Corey Eid

Horrorfilms zijn al een paar jaar aan een opmars bezig en misschien wel naast superheldenfilms het populairste genre in de cinema te noemen. De stroming is ook heel divers en bereikt ook liefhebbers van de betere cinema. ‘Hereditary’ en ‘Us’ zijn daar mooie voorbeelden van. Steeds vaker verschijnen er interessante griezelfilms in de zalen en de digitale videotheek die naast het tonen van gruwelijkheden ook een diepgaand verhaal te bieden hebben. Daartegenover staan helaas ook producties als ‘The Row’…

In ‘The Row’ wordt een studentendispuut geterroriseerd door een seriemoordenaar. Deze slager verandert de bloedmooie studentes het liefst in levenloze poppen. Na elke moord laat de dader het lijk achter alsof het een opgemaakte pop betreft. Wie zit achter deze vreselijke daden? Een politieman (Randy Couture) gaat op onderzoek uit en wil de meiden beschermen.

Terwijl het horrorgenre de laatste tijd lijkt te evolueren in een genre dat menselijke angsten en kwetsbaarheden belicht op een intelligente manier, is ‘The Row’ een flinke stap terug. Films als ‘The Invisible Man’, ‘Midsommar’ en ‘Get Out’ behandelen thema’s als vrouwenmishandeling, relatiebreuken en racisme op een onderhoudende manier die je tegelijkertijd aan het denken zet. Deze films willen wat vertellen over de staat van de wereld, terwijl ze eveneens onderhoudend zijn. ‘The Row’ is van een heel ander kaliber.

Deze film van Matty Beckerman is namelijk behoorlijk infantiel en slecht gefilmd, zodat je de moordpartijen dankzij zwiepend camerawerk slecht te zien krijgt. Het bestaansrecht van ‘The Row’ is de aanwezigheid van (Instagram-)modellen van in de twintig die frivole tieners moeten spelen. Deze dames dragen sexy kleding die je niet snel (laat staan veel) in het straatbeeld ziet. Het vrouwelijk schoon in deze film is gezegend met de looks en niet de brains waardoor de bodycount behoorlijk hoog is. Klinkt leuk, maar de lamlendige manier waarop ze aan hun einde komen is niet interessant. Wat rest is een zinloze en overbodige slasher die op geen enkele manier imponeert laat staan vermaakt. Dit is filmisch behang.

Waardering: 1

DVD-release: 18 maart 2020