The Sunlit Night (2019)

Recensie The Sunlit Night CinemagazineRegie: David Wnendt | 79 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Jenny Slate, Alex Sharp, Fridtjov Såheim, Gillian Anderson, Zach Galifianakis, David Paymer, Jessica Hecht, Elise Kibler, Justus von Dohnányi, Olek Krupa, Dan Puck, Ginna Le Vine, Malachy Cleary, Anne Carney, Chris Carfizzi, David Corenswet, Stephanie Mareen

‘The Sunlit Night’ kan worden bestempeld als een lief, sympathiek filmpje. Wellicht iets te ‘raar’ voor sommigen, maar ja, ieder zijn meug.

Het zit de Amerikaanse kunstenares Frances (Jenny Slate, “Parks & Recreation” en ‘Venom’) even niet mee. Haar kunst krijgt weinig goede kritieken, haar ouders staan op het punt van scheiden, haar zus gaat trouwen met een niet zo geliefde partner en zelf heeft ze net een break-up met haar vriend achter de rug. Ze besluit even alles achter zich te laten en vertrekt naar Noorwegen om daar de kunstenaar Nils Auerman (Fridtjov Saheim) te assisteren bij het geel schilderen van een schuur, een kunstproject waarmee deze zich weer op de Noorse kunstkaart probeert te krijgen. In de prachtige Lofoten-omgeving probeert ook Frances weer haar ‘stem’ te vinden. In het naburige Vikingmuseum ontmoet ze de Russische Yasha (Alex Sharp, ‘The Hustle’), die daar voor een korte tijd is om zijn vaders laatste wens te eerbiedigen, een heuse Viking-begrafenis.

Deze eigenzinnige film van regisseur David Wnendt (‘Er ist wieder da’) gaat over kunst, artistieke groei en zelfontplooiing. Maar ook over toevallige ontmoetingen in een betoverend mooie omgeving. Zach Galifianakis als plaatselijke Vikingkoning/museumgids? Waarom niet? Het lijkt de film allemaal niet te deren. Gillian Anderson (‘X-Files’, ‘Seks Education’), als felroodharige moeder van Yasha, maakt ook haar opwachting. Een rare mix aan karakters en toch weten ze het met elkaar uit te houden.

Stand-up comédienne Slate bevalt heel goed in de hoofdrol, haar personage – een vis uit de kom – komt naturel over. Ze weet in de Noorse hooglanden zelfs de ruwe, weinig spraakzame Nils te ontbolsteren.

‘The Sunlit Night’ is een rustig voortkabbelende film, opgenomen in een deel van de wereld waar de zon bijna nooit ondergaat over personen bij wie de zon na een mindere periode weer voorzichtig begint te schijnen. Geen hoogvlieger, maar een gemakkelijk te verteren kijkervaring. Minpuntje: voor het mooie misschien iets aan de (te) korte kant met zijn krap 80 minuten.

Ruud Stift

DVD-release: 12 augustus 2020