The Truth about Love (2005)

Regie: John Hay | 91 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Jennifer Love Hewitt, Dougray Scott, Jimi Mistry, Branka Katic, Kate Miles, Simon Webbe, Emma Noble, Karl Howman, Stefan Dennis, Stephen Aintree, Maureen Bennett, Tom Boyd, Harriet Carmichael, Eddie Cooper, Marc Danbury, Andrew Hall, Petina Hapgood, Julian Hensey, Goran Kostic, Daniel Martin, Tracy O’Flaherty, Elise Rayner, Gordon Rennie, Kirris Riviere, Theresa Roche, Sheila Ruskin, Jason Speake, Jason Stevens, Freddie Waters, Susanne Wohnberger

In ‘The Truth about Love’ speelt de Amerikaanse Jennifer Love Hewitt, herhaaldelijk door diverse magazines genoemd in een top zoveel van meest sexy vrouwen ter wereld, de Engelse getrouwde vrouw Alice, die bedrogen wordt door haar man. Hoe ongeloofwaardig dit ook klinkt, het komt allemaal overtuigend over in deze film. Haar Engelse accent is niet foutloos, maar goed genoeg om niet op te vallen tussen de echte Britse acteurs als Dougray Scott, Jimi Mistry en Kate Miles. Ook het feit dat een aantrekkelijke vrouw haar man niet weet te bevredigen, zonder dat ze het eerst zelf doorheeft, neem je als kijker voor zoete koek aan.

Alhoewel meer drama dan romantische komedie, is ‘The Truth about Love’ een leuke besteding van je tijd. Het grappige uitgangspunt: vrouw verleidt haar eigen man, door te doen alsof ze een geheime aanbidster is, is zo origineel en leuk uitgewerkt, dat je je het levendig voor kunt stellen je partner zelf eens te testen. Sympathieke karakters, leuke dialogen en one-liners, vooral door zusje Felicity (Kate Miles). Felicity ‘Flick’ is een soort nymfomane, die het alleen maar met getrouwde mannen doet en daarmee is zij de tegenpool van de trouwe Alice. Als Flick haar met gebarentaal voordoet hoe ze een sexy telefoongesprek moet houden is dat echt hilarisch. Één van de andere hoogtepunten komt bijna op het eind, in het station, waar Alice haar uiterste best doet om de aandacht van Archie te trekken: bijzonder komisch en erg goed geacteerd.

De film begint met een scène waarin Archie (Dougray Scott) zijn liefde voor Alice verklaart. Je verwacht dan eigenlijk dat Scott de mannelijke hoofdrol op zich neemt, maar hoewel hij uiteindelijk wel de love interest van Alice wordt, heeft hij aanzienlijk minder screentime dan Sam, de vreemdgaande echtgenoot (Jimi Mistry). Dat is wel jammer, want de scènes met Sam zijn het minst interessant. Wel wordt zijn relatie met zijn minnares Katya (Branca Katic) voldoende uitgediept, wat het verhaal weer ten goede komt.  ‘The Truth about Love’ is een leuke film in zijn genre en laat zien hoe gevaarlijk het is te spelen met de liefde. Dat het in dit verhaal goed uitpakt, hoeft uiteraard niet te betekenen dat het altijd zo sprookjesachtig eindigt.