The Willoughbys (2020)

Recensie The Willoughbys CinemagazineRegie: Kris Pearn, Cory Evans, Rob Lodermeier | 90 minuten | animatie, avontuur | Originele stemmencast: Will Forte, Maya Rudolph, Alessia Cara, Terry Crews, Martin Short, Jane Krakowski, Seán Cullen, Ricky Gervais, Brian Drummond, Kris Pearn, Fiona Toth, Michael Dobson, Nancy Robertson, Kathleen Barr, Kiefer Bahrich, Islie Hirvonen, Colleen Wheeler, Bonnie Riley | Nederlandse stemmencast: Tjitske Reidinga, Soundos El Ahmadi, Paul Groot, Johnny Kraaijkamp jr., Patrick Martens, Vajèn van den Bosch, Murth Mossel, Wart Kamps

Ergens in Amerika wonen de laatste afstammelingen van de adellijke familie Willoughby. Van oudsher herken je de familie aan zijn chique huizen, welopgevoede manieren en verbijsterende snorren. Helaas bestaan de laatste afstammelingen uit een moeder en een vader (zonder imposante snor) die zich als verliefde tortelduiven alleen bekommeren om elkaar. Hun vier kinderen verpieteren in het grote huis. Dus hoe los je dat op als verpieterd kind? Simpel, je stuurt je ouders op een supergevaarlijke vakantie in de hoop dat ze niet terugkeren.

In animatiefilm ‘The Willoughbys’ zien we of dit plannetje een beetje werkt. Heel soms volgen we vader en moeder Willoughby, die zich tijdens de vakantie nauwelijks bewust zijn van welk supergevaar dan ook. Het grootste deel van de tijd spenderen we bij de achtergelaten kinderen, die te maken krijgen met excentrieke nanny’s, opgeduikelde weeskinderen, de weeskinderenopsporingsdienst, geüniformeerde snoepfabrikanten, vliegende luchtbouwwerken, onstuitbaar regenboogbraaksel en nog veel meer.

In ‘The Willoughbys’ volgt de ene scène logisch op de andere, zonder dat je het idee hebt dat het een groter geheel dient. Als kijker weet je nooit waar je aan toe bent, zodat je je heerlijk kunt laten meevoeren langs het meanderende verhaal. Mocht er al een overkoepelend element zijn, dan zit die meer in de boodschap. ‘The Willoughbys’ heeft luid en duidelijk iets te melden over familieverhoudingen, vooral de minder gebruikelijke vormen hiervan.

Zowel in losse elementen als in humor is ‘The Willoughbys’ schatplichtig aan bekende voorgangers. We zien elementen uit (onder meer) ‘Despicable Me’, ‘Home Alone’, ‘Mary Poppins’ en ‘Charlie & the Chocolate Factory’. De humor put vooral uit de postmoderne Amerikaanse animatiecultuur van de late 20e en vroege 21e eeuw. Grappen voor jong en oud, flink wat culturele verwijzingen en heel veel ongerichte gekkigheid.

Visueel is deze animatiefilm nooit bijzonder, al ziet de combinatie van kaarsrechte lijnen en bonte kleuren er verder prima uit. In de stemmencast is de meest verrassende die van Ricky Gervais als blauwzwarte kat, die op zijn Ricky Gervais’ de gebeurtenissen van sarcastisch commentaar voorziet. Een aardige toevoeging aan een film die eveneens best aardig is. Maar ook niet meer dan dat.

Henny Wouters

Waardering: 3

VOD-release: 22 april 2020 (Netflix)