Through the Wall – Laavor et hakir (2016)

Recensie Through the Wall CinemagazineRegie: Rama Burshtein | 110 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Noa Koler, Ronny Merhavi, Amos Tamam, Oz Zehavi, Dafi Shoshana Alpern, Irit Sheleg, Oded Leopold, Udi Persi, Jonathan Rozen, Karin Serrouya

Dertiger Michal heeft het eindelijk voor elkaar: na tien jaar vruchteloos daten gaat ze dan toch trouwen. De hal is geboekt, het eten is voorgeproefd en er is natuurlijk ook een verloofde. Geen vuiltje aan de lucht, totdat die verloofde besluit dat het toch maar beter is om de relatie te beëindigen. Wat nu? Tegen alle logica in besluit Michal de huwelijksvoorbereidingen door te zetten, in de hoop dat God haar helpt aan een geschikte echtgenoot.

Klinkt dit als de plot van een leuke komedie? Dan is dat voor de helft waar. ‘Through the Wall’ (zo heet de film) is af en toe leuk en de film oogt af en toe als een komedie. Probleem is alleen dat het decor wat minder alledaags is: de wereld van de joodse orthodoxie. Michal is een gelovige meid en haar afvallige verloofde en haar toekomstige dates zijn alle afkomstig uit dit milieu. Het religieuze element van deze komedie is nooit ver uit de buurt.

Groter probleem is dat we niet altijd weten of een scène geestig is bedoeld of niet. De film start met een scène bij een psychologe die haar therapie verrijkt met allerlei voedingsmiddelen. Hilarisch, tot je je af gaat vragen of het binnen die religieuze kringen misschien gemeengoed is, en dus helemaal niet grappig. Ook hebben we geen idee of de symboliek van de ‘blinde’ en de ‘dove’ date ontspruit aan een religieuze stam.

Toch is die onbekendheid met de joodse orthodoxie ook een van de charmes van de film. Hoewel we het lang niet allemaal begrijpen, intrigeert het wel. We hebben geen idee wie rabbi Nachmann was, maar we begrijpen toch wel iets van wat er rond zijn heiligdom gebeurt. En die joodse huwelijken zijn weer een geval apart, met rituelen die even fraai als onbegrijpelijk zijn.

Andere reden om deze film te zien is Noa Koler in de rol van Michal. Haar religieuze beweegredenen zijn misschien duister, haar verlangen naar een partner, naar volledigheid, naar geluk, begrijpen we maar al te goed. Koler overtuigt zowel in de opgewektheid van Michal als in haar buien van neerslachtigheid en wanhoop.

Een volbloedkomedie wil ‘Through the Wall’ nooit worden en een meesterwerk zien we er ook niet in. Maar deze intrigerende en montere Israëlische film biedt meer dan genoeg voor ruim anderhalf uur vermaak. Voor religieuzen én seculieren.

Bioscooprelease: 17 augustus 2017
On demand release (via Picl): 17 augustus 2017