Thunderdome Never Dies (2019)

Recensie Thunderdome Never Dies CinemagazineRegie: Ted Alkemade, Vera Holland | 80 minuten | documentaire

Een uit de hand gelopen eindexamenfeest dat in de jaren 90 een ware revolutie op gang brengt: Thunderdome groeit uit tot house-fenomeen en zet Nederland op de wereldkaart als koploper in de dancescene. ‘Thunderdome Never Dies’ blikt terug op het ontstaan van Thunderdome en de jaren van ongekend succes, maar kijkt ook naar de moeilijke perioden en hoe de laatste editie in 2012 wordt opgevolgd met een overweldigende comeback in 2017.

Onder meer ID&T oprichters Duncan Stutterheim en Irfan van Ewijk vertellen in sneltreinvaart het verhaal van begin tot eind. Het lijkt een jongensdroom hoe de vrienden hun feesten in steeds grotere locaties weten te krijgen door heel Nederland. We zien een aantal beelden van vroege edities van Thunderdome en ook fans, echte gabbers, komen aan het woord. Daarnaast is de camera erbij als ‘The Dreamteam’ na jaren weer eens samen om de tafel zit om herinneringen op te halen; DJ’s The Prophet, Dano, Buzz Fuzz en Gizmo traden samen op en zagen de feesten uit hun voegen barsten.

In nog geen anderhalf uur racet de film door 20 jaar Thunderdome, maar dat lijkt niet genoeg tijd om het verhaal duidelijk en gestructureerd neer te zetten. Er is teveel gebeurd en een aantal gevoelige onderwerpen, zoals overmatig drugsgebruik en de opkomst van extreemrechts, komen nauwelijks aan bod. In plaats daarvan filmen de makers een aantal saaie momenten in aanloop naar een volgend evenement, zoals vergaderingen. Desalniettemin zal de film voor fans en (oud)gabbers warme herinneringen ophalen. Voor de outsiders geeft ‘Thunderdome Never Dies’ een inkijkje in een unieke wereld.

Julia van Berlo

Bioscooprelease: 14 november 2019
DVD- en blu-ray-release: 17 maart 2020