To My Beloved – Para minha amada morta (2015)

Recensie To My Beloved CinemagazineRegie: Aly Muritiba | 113 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Fernando Alves Pinto, Lourinelson Vladmir, Mayana Neiva, Giuly Biancato, Michelle Pucci, Vinicius Sabbag

We staan er – gelukkig – niet vaak bij stil. Wat laten we aan materiële zaken na als we er niet meer zijn? En hoe gaan onze nabestaanden daar mee om? In het Braziliaanse ‘To My Beloved’ (‘Para minha amada morta’) zien we hoe de introverte weduwnaar Fernando de spullen van zijn overleden vrouw koestert. Door de manier waarop hij haar kleding en schoenen behandelt, besef je dat hij nog lang niet door de rouwperiode heen is.

‘To My Beloved’ toont op delicate wijze hoe mensen na het verlies van een geliefde het gevoel kunnen hebben dat bezittingen de ziel van een persoon kunnen vasthouden. Fernando klampt zich vast aan zijn gewoonte om ’s avonds bezig te zijn met de spullen van zijn vrouw. Deze hemzelf opgelegde structuur geeft hem niet alleen troost, maar bieden hem ook houvast om een goede vader voor zijn zoon te kunnen zijn. Dat het hem tegelijkertijd blokkeert om verder te gaan met zijn leven, heeft hij zelf niet door.

Dat observeren en structuur aanbrengen in andermans spullen kan beroepsdeformatie zijn. Fernando is werkzaam bij de politie als fotograaf en doet dus eigenlijk de hele dag niets anders. Dat is een interessante vondst van de debuterende scenarioschrijver/regisseur Aly Muritiba (1979), die met ‘To My Beloved’ zijn eerste langspeelfilm maakt (hiervoor maakte hij een aantal korte, prijswinnende films). Ook zijn hoofdpersonage doet een interessante ontdekking:
bij de spullen van zijn vrouw treft hij iets aan dat de grond onder zijn voeten weg doet zakken. De arme man is niet meer in staat om voor zijn kind te zorgen en gaat op zoek naar antwoorden. En misschien ook wel naar wraak. Zijn functie bij de politie komt daarbij goed van pas.

Het uitgangspunt van ‘To My Beloved’ is niet nieuw. Er zijn meer films die gaan over het thema dat iemand na de dood van een geliefde iets schokkends ontdekt over die persoon en daar eigenlijk met hem of haar over zou willen praten. Maar in ‘To My Beloved’ is de voorspelbaarheid van zo’n verhaal ver te zoeken. Muritiba speelt slim in op de verwachtingen van de kijker en laat Fernando steeds net anders reageren dan je zou denken. Terwijl zijn handelingen wél bij zijn karakter passen. Het vernuftige scenario, dat momenten van gekmakende spanning kent, wordt versterkt door de fraaie, zeer zorgvuldig uitgevoerde cameravoering, waarbij spiegels en ander reflecterende oppervlakten symbolisch ingezet worden. Een ander sterk punt is dat de filmmaker vooral vertrouwt op het show-don’t-tell principe. Er wordt niets meer uitgelegd dan noodzakelijk en dialogen zijn spaarzaam. Hoofdrolspeler Fernand Alves Pinto fascineert met zijn subtiele, geloofwaardige spel. Hij vervalt nooit in melodrama, maar lijkt met zijn doelgerichte en zelfbewuste acties meer op een levensecht persoon dan de actieheld in een wraakfilm. En toch is ‘To My Beloved’ minstens zo onderhoudend als de gemiddelde revengethriller. Mooie mix van karakterstudie en thriller van een veelbelovend Braziliaans talent.

Bioscooprelease: 12 januari 2017