Trade (2007)

Regie: Marco Kreuzpaintner | 119 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Kevin Kline, Alicja Bachleda-Curus, Paulina Gaitan, Kathleen Gati, Pavel Lychnikoff, Anthony Crivello, Linda Emond, Zack Ward, Kate del Castillo, Cesar Ramos, Marco Pérez

Opvallend genoeg verschijnen dit najaar twee Hollywood-films over misbruik van vrouwen in Mexico, het actiedrama ‘Bordertown’, met co-producente Jennifer Lopez als centrum van handeling en de thriller ‘Trade’, geproduceerd door blockbuster-scenarist Roland Emmerich (‘The Day after Tomorrow’) met een team van talentvolle jonge makers.

‘Trade’ is zwaardere kost dan ‘Bordertown’ en ook minder gespitst op een sterke lead. De enige steracteur, Kevin Kline, wekt niet de indruk de film naar zijn hand te willen of kunnen zetten. Als hij halverwege de film ten tonele verschijnt zitten we inmiddels diep in de sores van de meisjes Veronica en Adriana, overtuigend neergezet als identiteitsloze handelsobjecten in een geglobaliseerde wereld, waarin de dollar almachtig heerst.

Adriana’s broer Jorge – een charmant boefje dat niks van gringo’s moet hebben – heeft zich opgeworpen als held en redder, vindt de geheime verblijfplaats van de meisjes vanwaaruit ze de grens overgesmokkeld worden en treft daar een Amerikaanse frauderechercheur, gespeeld door Kline, in wiens kofferbak hij ongemerkt de grens weet over te steken. De rol van de in onbestemde gelaatsuitdrukkingen grossierende Kline lijkt op het eerste gezicht voor de acteur zelf aan de film te zijn toegevoegd. Ray’s beslissing om Jorge te hulp te schieten is abrupt, de ontwikkeling van zijn relatie met de Mexicaanse branieschopper verloopt via clichématig vader-zoongekrakeel en Kline’s personage – uitgebluste midlifer op zoek naar onwettige dochter – is matig uitgewerkt.

Dit gegeven en de simplistische heroïek waarmee Jorge de criminelen te lijf gaat kunnen voor gefronste wenkbrauwen zorgen, maar we worden ook verrast door enkele dramatisch sterke momenten, rake performances (Gaitan, Marco Pérez als bewaker van de meisjes) en een spannend slot. Een evenwichtig eindproduct levert het niet op, maar Marco Kreuzpaintner en scenarist Jose Rivera (‘The Motorcycle Diaries’) slagen er wel in de treurig stemmende praktijken rond vrouwen- en kinderhandel – door director of photography Daniel Gottschalk geportretteerd als ware het de Holocaust – onder de aandacht te brengen.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 18 oktober 2007