Truman (2015)

Regie: Cesc Gay | 108 minuten | komedie, drama | Acteurs: Ricardo Darín, Javier Cámara, Dolores Fonzi, Eduard Fernández, Troilo, Alex Brendemühl, Pedro Casablanc, José Luis Gómez, Javier Gutiérrez, Elvira Mínguez, Oriol Pla, Nathalie Poza, Àgata Roca, Susi Sánchez, Francesc Orella, Ana Gracia, Silvia Abascal, Pepa Charro

De verbazing is enorm als Julián zijn voordeur open doet en zijn beste vriend Tomás voor zich ziet staan, die hij in jaren niet gezien heeft. Beide mannen zijn geroerd en Julián is blij verrast als hij hoort dat Tomás vier dagen in Madrid zal blijven, iets wat heerlijk moet zijn voor de Spanjaard die in Canada is gaan wonen. Juliáns Bullmastiff Truman aanschouwt op zijn beurt de hereniging en sloft op z’n gemak door de hal.

De reden van Tomás’ bezoek is echter minder vrolijk. Julián heeft longkanker en Tomás wil z’n makker bijstaan en helpen waar hij kan. Dat hij financieel kan bijspringen is het eerste agendapunt. Hij laat Truman uit en samen –echter zonder hond- gaan ze langs de dierenarts wat een zeer ongemakkelijk bezoekje zal blijken. Want Julián wil Truman laten adopteren en vraagt de dierenarts om advies of Truman het mentaal wel aan kan om zijn “vader” te verliezen.

Ook gaat Tomás mee naar de oncoloog. De arts stelt een nieuwe ronde levensverlengende chemokuren voor, maar Julián heeft zijn beslissing al lang geleden genomen; hij is er klaar mee. Om zichzelf en Truman voor te bereiden op het onvermijdelijke, krijgt Julián een aantal boeken over de dood en psychologie voor honden cadeau van Tomás.

‘Truman’ is een film die wel raad weet met gevoel. Of het nou om luchtigheid, grappige situaties, alledaagse saaie conversaties of loodzware beslissingen gaat, het pallet aan emoties en het grote afscheid nemen is rijkelijk vertegenwoordigd. Een heel menselijk script met als ondertoon “Het is zoals het is” van de hand van Cesc Gay.

Acteurs Ricardo Darín (‘El secreto de sus ojos’) en Javier Cámara (‘Hable con ella’) spelen hun rollen zo klein en secuur dat ieder woord en elke mimiek zeer oprecht overgebracht wordt. Het verdriet dat Julián voelt over het op handen zijnde afscheid van zijn tweede “kind” Truman, vloeit door het verhaal heen en grijpt van tijd tot tijd erg aan. Menig hondeneigenaar zal het niet droog houden bij het zien van ‘Truman’. Zakdoek mee en geef de hond een extra aai over z’n kop als je weer thuis bent.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 12 mei 2016
DVD-release: 22 september 2016