Venserpolder (2019)

Recensie Venserpolder CinemagazineRegie: Teddy Cherim | 11 minuten | korte film, drama | Acteurs: Emmanuel Ohene Boafo, Kimberley Agyarko, Glenn Ascension, Nana Poku, Quayson Kwabena, Yakuba Mohammed, Nana Ansah, Patricia Konadu, Polina Amoakoah, Fridolin Dela Kwaku Fiakpui, Comfort Ohene Boafo, Ahmed Mustapha Gbeku

’Venserpolder’ is een korte film over de hechte, zo ongeveer volledig zelfstandig opererende, Ghanese gemeenschap in de gelijknamige Amsterdamse wijk. Middelpunt van de film is de 28-jarige Williams. Hij woont al jaren in Nederland, maar zijn familie (vader, moeder, jongere broertje) wonen in Ghana. Williams heeft het hier goed. Zijn schoonmaakbedrijfje is succesvoller dan ooit en de opdrachten stromen binnen. Tegelijkertijd zien we ook de andere kant van Williams leven. Een werkneemster laat haar ongenoegen blijken als ze merkt dat een klant van William weigert hem recht in de ogen aan te kijken. Williams heeft er geen problemen mee. “Nederlanders schamen zich dat ze een schoonmaker kunnen betalen.”

Wanneer zijn moeder belt, heeft hij nauwelijks tijd om met haar te praten. Dat zijn moeder niet blij is met de situatie, is wel duidelijk. Ze spreekt haar ongerustheid uit over het feit dat haar zoon geen Twi meer spreekt (waarvan hij het tegendeel bewijst) en maakt zich zorgen over de gezondheid van Williams’ vader. William wuift haar angstgevoelens weg.

Maar niet veel later hoort hij dat zijn vader is overleden. Williams blijkt de zoon van een geliefd koning van een Ghanese stam. Dit gegeven zet zijn toekomst in een heel ander daglicht. Waar hij er voorheen vanuit ging dat hij de rest van zijn leven kon werken in Nederland, zijn bedrijfje verder uitbreiden en wellicht wel eindelijk Cynthia, die prachtige Ghanese vrouw voor zich kon winnen, voelt hij nu de druk van de gemeenschap én zijn familie in Ghana. Als kroonprins wordt van hem verwacht dat hij terugkeert naar Ghana.

‘Venserpolder’ is geschreven door Ashar Medina. Eerder schreef hij het scenario voor One Night Stand film ‘Tom Adelaar’ en Kort! film ‘Polyp’ (beiden 2018). De regie is in handen van Teddy Cherim, die je kunt kennen van ‘Sterke verhalen (2010) en ‘Goodwill Dumping’ (2019). In slechts 11 minuten weet de cast en crew een duidelijk beeld te schetsen van de Ghanese gemeenschap in Amsterdam. Hoofdrolspeler Emmanuel Ohene Boafo slaagt er moeiteloos in om ons mee te trekken in zijn gevoelswereld. De tragiek van een immigrant, maar dan anders dan je zou verwachten.

‘Venserpolder’ wordt zondag 20 oktober 2019, rond 23.15 uur, op NPO3 uitgezonden.