Waxwork (1988)

Regie: Anthony Hickox | 97 minuten | komedie, horror | Acteurs: Zach Galligan, Jennifer Bassey, Joe Baker, Deborah Foreman, Michelle Johnson, David Warner, Eric Brown, Clare Carey, Buckley Norris, Dana Ashbrook, Micah Grant, Mihaly Michu Mesza, Jack David Warner, John Rhys-Davies, Neslon Welch, Miles OKeeffe, Christopher Bradley, Thomas McGreevey, Irene Olga Lopez, Charles McCaughan, Julian Forbes, Edward Ashley, Kendall Conrad, Patrick Macnee, J. Kenneth Campbell, Anthony Hickox, Staffan Ahrenberg, Gabrielle Dufwa, James Hickox, Candi, James Lincoln, Merle Stronck, Joanne Russell, Ann Sophie Noblet, Paul Badger, Eyal Rimmon, Kim Henderson, Hilary English, Nicole Seguin, Carolyn Bray, Henrietta Folkeson, Dan Ireland, Karen Schaffer, Leonard Pollack, Bruce Barlow, Cliff Wallace, Dave Elsey, Gerry Lively, Steven Santamaria

In deze film worden meerdere verhalen verteld die verbonden zijn door een omvattend verhaal, overeenkomstig een regelmatig beproefde aanpak in de jaren 60 en 70. Wat in deze toenmalige films opviel was dat er relatief weinig bloedvergieten in voorkwam, maar dat de opgeroepen en vastgehouden sfeer en spanning voor het nodige entertainment zorgde. In deze film wordt dit herhaaldelijk uitgebreid met de nodige speciale effecten en splatter die veel horrorfilms in later jaren kenmerkten. Het omvattend verhaal heeft hier betrekking op de ontwikkelingen in een wassenbeeldenmuseum. De voortekenen dat er met dit museum iets niet pluis is zijn legio: de vreemde eigenaar, zijn uitnodiging voor een middernachtelijk bezoek, de dwerg met zijn merkwaardig gedrag, de lugubere taferelen die in het museum worden tentoongesteld…. Natuurlijk laten Mark en zijn vrienden zich hierdoor niet weerhouden om toch door het museum te struinen. De ene na de andere jongere komt echter in een tentoongestelde situatie terecht waarna deze situaties opeens realiteit worden, en dit is gezien de duistere aard van de diverse wassen beelden een weinig benijdenswaardige ontwikkeling.

Er zijn vijf aparte verhalen in de film verwerkt. Mark’s vriend Tony komt terecht in een afgelegen hut in een donker bos waar hij het hoofd moet bieden aan een weerwolf. Hij wordt door de weerwolf gebeten en dreigt nu zelf een metamorfose te ondergaan waarbij hij ook te maken krijgt met een jager die het met zijn zilveren kogels heeft voorzien op alle weerwolven die hij maar in het vizier krijgt.

Mark’s vriendin China komt in een kasteel terecht. De kasteelbewoners stellen zich eerst gastvrij op, maar blijken er vreemde tafelmanieren en voorkeuren op na te houden. De kasteelheer blijkt graaf Dracula te zijn die het met zijn volgelingen nu op China voorzien heeft. China vlucht naar de kelder en moet met de hulp van een daar opgesloten gevangene de vampiers op afstand zien te houden. Een door Mark te hulp geroepen politieagent komt terecht in een graftombe waar een groep archeologen het graf van de mummy Rhaol opent. De mummie komt weer tot leven en zet de aanval in op de verstoorders van zijn eeuwige rust.

Mark’s vriendin Sarah komt in het kasteel van markies de Sade terecht. De markies maakt zijn reputatie waar door haar het middelpunt te maken van een voorstelling waarin hij zijn wellustige en sadistische praktijken op haar botviert.
Mark komt terecht op een kerkhof waar de doden uit hun graven verrijzen. Hun plannen beloven voor Mark niet veel goeds wanneer ze overduidelijk hun zinnen op hem zetten.

Wat snel opvalt is dat er in deze film opmerkelijk veel humor in de diverse situaties en uitspraken verwerkt zijn, en wel in een dusdanige mate dat duidelijk wordt dat het hier gaat om een horrorkomedie. De humor doet echter geen afbreuk aan de horror en spanning die in de meeste verhalen op de juiste manier worden opgeroepen. Helaas zijn de diverse verhalen kort, soms maar een paar minuten. Jammer, want daardoor kunnen in enkele gevallen het handelen en de karakters van de diverse tot leven gekomen horroriconen maar deels tot hun recht komen. Het lijkt er dan ook op dat verscheidene wassen beelden mede tot leven worden geroepen als een soort eerbetoon aan de rollen die ze vervullen binnen het horrorgenre. Het omvattend verhaal komt daarnaast wat stil te liggen wanneer Mark en Sarah tussentijds het museum verlaten om hulp in te roepen. Niettemin zijn de afzonderlijke verhalen met diverse geslaagde speciale effecten in combinatie met de nodige splatter sfeervol weergegeven. Ook de ontknoping van de film vergoedt veel wanneer alle wassen beelden in het museum tezamen komen in het omvattend verhaal en slag leveren tegen Mark en Sarah en hun te hulp geroepen vrienden. Ook het eerbetoonaspect aangaande het horrorgenre komt hier weer naar voren wanneer diverse overige horroriconen hier de revue passeren. Een greep uit het rijtje: Mr. Hyde, het Spook van de opera, het monster van Frankenstein, Jack the Ripper, een alien-achtig creatuur, de onzichtbare man, en diverse andere verschijningen die aan de slotconfrontatie bijdragen en die voor de horrorfan een feest van herkenning zullen vormen. Een geslaagde horrorkomedie waar weliswaar wat minpuntjes in voorkomen, die echter ruimschoots worden overtroffen door de pluspunten. Splatter, spanning en humor zijn in deze film in ruime mate voorhanden, wat het tot een aanrader voor de horrorfan maakt.

Frans Buitendijk

Waardering: 3.5

DVD-release: 18 juni 2013