We Are the Best! – Vi är bäst! (2013)

Regie: Lukas Moodysson | 102 minuten | drama | Acteurs: Mira Barkhammar, Mira Grosin, Liv LeMoyne, Johan Liljemark, Mattias Wiberg, Jonathan Salomonsson, Alvin Strollo, Anna Rydgren, Peter Eriksson, Charlie Falk, Lena Carlsson, David Dencik, Emrik Ekholm, Ann-Sofie Rase, Lily Moodysson, Viveca Dahlén, Clara Christiansson, Samuel Lazar Eriksson, Vanja Engström, Linnea Thörnvall

Punk leeft, zo wil de Zweedse film ‘We are the Best!’ (‘Vi är bäst!’) de toeschouwer doen laten geloven. Daar zit een kern van waarheid in, is dan de eerste gedachte. Als subcultuur heeft punk tot op de dag van vandaag nog altijd een groep adepten die in de grondbeginselen van de beweging gelooft. Daarbij is het dus meer dan alleen een muziekstroming. Punk is een ideologische manier van denken en leven.

De twaalfjarige meisjes Bobo en Klara doen er in het Stockholm van 1982 alles aan om zich aan die punkprincipes te conformeren. Ze luisteren naar de correcte bands, dragen hun haar in de gewenste modellen en zetten zich af tegen hun ouders. Met behulp van de Christelijke gitariste Hedvig beginnen ze zelfs een band, klaar om de wereld te veroveren. Helaas gaan de meiden er aan voorbij dat de punkbeweging een anarchistische hekel aan conformisme heeft. Punk ben je, dat doe je niet. Doordat ze anderen hun ideeëngoed proberen op te dringen, bedienen ze zich bovendien met dezelfde wapens als de groepen waar ze kritiek op hebben. Zo slaat ‘We are the Best!’ de plank behoorlijk mis.

Aanvankelijk worden de dames gepresenteerd als jongvolwassenen. Ze spreken aangenaam pretentieus over het gevaar van kerncentrales, zijn bereid om regels te breken en zijn politiek bewust. Dat in tegenstelling tot de volwassenen zelf. Ouders gedragen zich kinderlijk, hebben alleen oog voor hun eigen problemen en discussiëren over de meest irrelevante onderwerpen. Maar langzaamaan gaan ook de drie hoofdpersonages van het geëngageerde pad af en slaan ze een richting in die meer past bij hun leeftijd. De onderlinge ruzies, de onzekerheid bij ontluikende liefdes en hun dagelijkse bezigheden in het algemeen worden daarbij zo langdradig opgezet dat het in groot contrast staat met het snelle tempo van een willekeurig punkanthem. Daardoor wordt ‘We are the Best!’ echter ook nogal jammerig, tegen het irritante aan en neemt het nog meer afstand van het punkidee. Simpel gezegd wordt het een doodnormale film over doodnormale jongeren. Het bijzondere is er dan wel van af.

Al rammen de drie er muzikaal aandoenlijk op los, is het vrouwelijke perspectief interessant en wordt het tijdsbeeld mooi in beeld gebracht, een goede film levert het niet op. Het zich rammelend voortslepende scenario van ‘We Are the Best!’ (gebaseerd op de graphic novel ‘Never Goodnight’ van Coco Moodysson, vrouw van regisseur Lukas Moodysson) overschrijdt meerdere malen de grens van verveling. Dit is geen punk, dit is slecht gemaakte new wave. Is punk dan toch echt dood?

Wouter Los

Bioscooprelease: 6 maart 2014