Welcome to Acapulco (2019)

Recensie Welcome to Acapulco CinemagazineRegie: Guillermo Iván | 86 minuten | actie, komedie | Acteurs: Michael Kingsbaker, Ana Serradilla, Michael Madsen, Paul Sorvino, William Baldwin, Bradley Gregg, Jeannine Kaspar, Ana Layevska, Guillermo Iván, Jack Duarte, Zach Rose, Osvaldo de León, Micahel Papajohn, Guillermo Garcia, Iván Tamayo

Eerst een waarschuwing vooraf. ‘Welcome to Acapulco’ van regisseur Guillermo Iván is geen leuke kijkervaring als je niet van een voice-over houdt, want hoofdrolspeler Michael Kingsbaker praat het publiek ongeveer driekwart van de film bij. Maar als je dit wél trekt, word je getrakteerd op een amusante film. Niet per se een hoogvlieger, maar wel eentje die de volle looptijd van 86 minuten weet te vermaken.

Het verhaal draait om een videogame ontwikkelaar, Matthew Booth (Kingsbaker), die een belangrijke presentatie van een nieuw schietspel, Wrath of Todd, moet houden in New Mexico. Echter, op het vliegveld JFK komt hij ‘vriend/makelaar´ Anthony Woods (Bradley Gregg) tegen en na een paar uur drinken blijkt Matthew zich opeens in een vliegtuig naar Acapulco te bevinden. New Mexico wordt dus Mexico. Al direct na de landing blijken heel veel louche en iets minder louche figuren zeer in hem geïnteresseerd, vanwege een ‘pakketje’ dat hij bij zich zou dragen. Dat begint al met twee zogenaamde CIA-agenten, handlangers van huurmoordenaar Hyde (Michael Madsen in zijn overbekende, sleetse stereotype stijl), die in opdracht van een corrupte Amerikaans senator (good old Paul Sorvino) ook jaagt op het ‘pakketje’… Gelukkig is er de echte CIA, in de vorm van ‘hot chick’ Adriana (Anna Seradilla), die Matthew terzijde staat en als schild dient tegen iedereen die hem onder schot neemt. Met zijn muze, femme fatale Adriana aan zijn zij transformeert nerd Matthew ineens in een Jason Bourne-achtig type.

Of de onhandige stoethaspel het meisje krijgt? De vraag stellen is hem beantwoorden, maar onderweg weet Iván leuke vondsten in het verhaal te integreren. In het begin bijvoorbeeld wordt de actie even stopgezet om de meer ‘bekende’ acteurs (Baldwin en Madsen) te introduceren. Het script heeft ook een ‘character breakdown’, een soort samenvatting waarbij alle personages nog een keer nader worden geïntroduceerd. Ook noemenswaardig en grappig: de videogame-termen tijdens een vuistgevecht. Kortom, er valt genoeg te genieten en het tempo zit er vanaf het begin goed in.

Kingsbaker neemt zijn relatieve onbekendheid op de hak en dat maakt hem sympathiek. Maar dit alles betekent niet dat ‘Welcome to Acapulco’ tot ‘blijvertje’ binnen de filmindustrie zal uitgroeien. Het is geen menu uit een sterrenrestaurant, eerder een fastfood take-away meal. Een prettige hapklare brok: gauw doorgeslikt en ook gauw weer vergeten…

Ruud Stift

DVD-release: 19 februari 2020