Where Is the Friend’s House? – Khane-ye doust kodjast? (1987)

Regie: Abbas Kiarostami | 83 minuten | drama, familie | Acteurs: Babek Ahmed Poor, Ahmed Ahmed Poor, Kheda Barech Defai, Iran Outari, Ait Ansari, Sadika Taohidi, Ali Djamali

Voor kinderen kan een klein dorp al de hele wereld zijn. Dat geldt ook voor de achtjarige Ahmed (Babek Ahmed Poor) die in een armoedig dorpje woont in Iran. De volwassenen zijn druk in de weer met de dagelijkse bezigheden en proberen het beste te maken van hun simpele leven. Ahmed heeft een ander soort probleem; hij heeft per ongeluk het notitieboekje van zijn klasgenoot Mohamed Reza (Ahmed Ahmed Poor) meegenomen van school. Op het eerste gezicht lijkt dit geen ramp, maar de vergeetachtige Mohamed Reza kan geschorst worden door zijn docent als hij de volgende dag niet zijn huiswerk heeft gemaakt. Ahmed heeft een middag de tijd om zijn kleine avontuur een goed einde te geven.

Dat ‘Where Is the Friend’s House?’ een heel basic plot heeft, betekent niet dat het een saaie film is. De tijd tikt voor Ahmed, wat leidt tot een kleine, maar constante spanning. Ahmed ziet de armoede waarin hij leeft niet omdat hij nog een kind is. Deze speelse denkwijze zorgt ervoor dat de toon van de film niet treurig is, maar juist een sprookjesachtige sfeer krijgt. Het is aandoenlijk om te zien hoe bezorgd Ahmed is om zijn vriendje die hoogstwaarschijnlijk stressend thuis zit. Waar dat huis nou precies is, weet Ahmed helaas niet. Door verschillende volwassenen aan te spreken komt hij steeds een stapje dichterbij. Telkens wanneer hij denkt te weten dat hij het gevonden heeft, blijkt dat schijn kan bedriegen. Zo hangt er ergens in een willekeurige achtertuin een bruine broek die Mohamed Reza aanhad. Helaas is de broek van een ander jongetje, dus begint Ahmeds zoektocht weer opnieuw. Dit soort verwarringen gebeuren nog een paar keer in de film en telkens tuint Ahmed er weer in.

De ‘reis’ die Ahmed moet afleggen lijkt een stuk groter door een grote zandheuvel. Het dorpje waar Mohamed Reza woont ligt namelijk achter deze heuvel. Voor een volwassen persoon de normaalste zaak van de wereld om hier overheen te gaan, maar voor een kind is het een flink klus. Regisseur Kiarostami laat zien dat hij een meester is in het ontdekken van de schoonheid van het Iraanse platteland. De goudkleurige helling staat centraal in het verhaal voor het overkomen van obstakels voor Ahmed. Ook al is hij een kleine jongen die niet serieus genomen wordt door zijn oudere dorpsgenoten, hij geeft niet op.

Veel gebeurt er niet in ‘Where Is the Friend’s House?’. Het is een simpel verhaal dat een vleugje nostalgie met zich meebrengt. De eenvoudige problemen van een kind kent iedereen nog uit zijn of haar jeugd. Kiarostami neemt ons even terug naar die goede oude tijd dat we nog jong waren en de wereld zo klein was.

Job Vijftigschild

Bioscooprelease: 5 november 1992