White Berry (2022)

Recensie White Berry CinemagazineRegie: Sia Hermanides | 89 minuten | drama | Acteurs: Latifa Mwazi, Emmanuel Ohene Boafo, Joyeuse Musabimana, Destiny Adopai, Nyarko Nyamekye, Rebecca Cizmeli, Diane Kagisye

Sia Hermanides debuteert als filmregisseur met ‘White Berry’. De film vertelt het verhaal van Grace, een Nederlands-Afrikaans meisje met albinisme dat met haar moeder en broer in Rotterdam woont. Het verhaal is gebaseerd op ervaringen van de 17-jarige hoofdrolspeelster Latifa Mwazi. Op vijfjarige leeftijd vluchtte Mwazi met haar familie vanuit Burundi naar Nederland.

‘White Berry’ is technisch vaardig gemaakt en heeft een sterke focus op het hoofdpersonage. Zoals in meerdere films met een etnisch onderwerp wordt gebruikgemaakt van de natuurlijke sympathiefactor, die in dit geval enigszins leidt tot dramatische luiheid. In zekere zin is ‘White Berry’ coming of age, maar zonder grote uitdagingen voor de kijker.

Goed, ondergetekende heeft meer met rottige personages. Grace voelt zich buitengesloten in Nederland, heeft fysieke problemen, maar een positieve spirit. Ze houdt van muziek en dans. De film heeft het verloop van een verhaal voor jonge tieners, en dient zo ook in de markt gezet worden, al mist ‘White Berry’ een interessante plot om een bioscoopsucces te worden.

Het voornoemde probleem blijft, en kan beter in documentairevorm worden gegoten (wat feitelijk ook zo is gedaan). Het onderwerp is sympathiek, en daar gaat weer een subsidieaanvraag voor een zogenaamd drama. Want de verleners van de subsidie kunnen er goede sier mee maken, en aandacht voor maatschappelijke problemen is de specialiteit van de Nederlandse Gutmensch.

Beter dan slechte mensen, toch? Of doorgesnoven filmregisseurs die er plezier in scheppen personages onder het mom van humor af te laten knallen. Wij zijn moreel neutraal, maar de echte wereld is hard en koud voor onthechte tienermeisjes die danser willen worden, en ‘White Berry’ doet geen mens kwaad. Je gunt Latifa een betrokken filmregisseur, en die krijgt ze.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 4 augustus 2022
DVD-release: 23 november 2022