Wonderstruck (2017)

Recensie Wonderstruck CinemagazineRegie: Todd Haynes | 116 minuten | drama, familie | Acteurs: Millicent Simmonds, Oakes Fegley, Michelle Williams, Julianne Moore, Cory Michael Smith, James Urbaniak, Damian Young, John P. McGinty, Ekaterina Samsonov, Sawyer Niehaus, Lilianne Rojek, Jaden Michael, Tom Noonan, Morgan Turner, Amy Hargreaves, Sawyer Nunes, John Boyd

Boeken van schrijver en illustrator Brian Selznick vormen doorgaans dankbaar materiaal voor gerenommeerde regisseurs. Zo was Martin Scorsese verantwoordelijk voor de verfilming van ‘Hugo’ in 2011 en tekende regisseur Todd Haynes voor de verfilming van het al even sprookjesachtige ‘Wonderstruck’. Haynes, die eerder in zijn meesterwerk ‘Carol’ al een majestueus beeld van de jaren vijftig wist te schetsen, slaagt met verve in zijn missie om de sfeer van New York in de jaren dertig en zeventig te vangen, al mist de film wat vet op de botten om echt te beklijven.

In ‘Wonderstruck’ staan twee zoekende kinderen centraal. In de jaren zeventig volgen we Ben, wiens moeder (een teleurstellend kleine rol van Michelle Williams) onlangs verongelukt is. Ben groeit na het ongeluk van zijn moeder op in het huis van zijn tante in Minnesota, gekweld door de onwetendheid over de identiteit van zijn vader, die alleen tot hem komt in een terugkerende nachtmerrie. In zijn ouderlijk huis ontdekt Ben een oud boek met daarin een boekenlegger van een boekenwinkel in New York waar een boodschap van zijn vader op staat. Na een ongeluk raakt Ben doof en besluit hij zijn vader te zoeken in New York. Parallel aan deze verhaallijn volgen we de eveneens dove Rose (een rol van de in het echte leven ook dove Millicent Simmonds, maakte ook al indruk in ‘A Quiet Place’). Rose groeit in de jaren twintig alleen op met haar rijke, autoritaire vader, en vult haar dagen met het bijwerken van een plakboek van een beroemd actrice (Julianne Moore). Na een zoveelste conflict met haar vader besluit Rose op zoek te gaan naar de actrice. ‘Wonderstruck’ is dan ook vooral een film over de zoektocht van deze kinderen, en de manier waarop zij dealen met het gemis van ouderschap.

Met een opzet als deze is het wachten tot de twee afzonderlijke verhaallijnen samenkomen. En misschien schuilt daarin wel het voornaamste probleem van ‘Wonderstruck’: de film is in visueel opzicht overdonderend, maar heeft, zeker in de eerste helft, inhoudelijk niet heel veel om het lijf. Na verloop van tijd weet je ongeveer hoe de situatie in elkaar steekt en hoe de diverse personages verbonden zijn. De film draait vooral om de kracht van beeld, ondersteund door een prachtige soundtrack. Diegenen die een zekere spanningsopbouw verwachten zullen met ‘Wonderstruck’ wellicht moeilijk aan hun trekken komen. De aanloop naar het moment waarop de verhaallijnen convergeren duurt net iets te lang, waardoor de aandacht op driekwart van de film wellicht wat weggezakt is. Ook ontbeert de film emotionele impact en is het einde wat al te sentimenteel.

Toch neemt dit alles niet weg dat ‘Wonderstruck’ wel een erg mooie film geworden is, met daarnaast prima acteerwerk van de hoofdrolspelers. Julianne Moore slaagt erin om in een nagenoeg ‘stille’ rol indruk te maken. Hetzelfde geldt voor Simmonds, die bewijst dat ze een aanstormend talent is. Plottechnisch weet de film misschien niet genoeg te verrassen, maar Haynes maakt het een en ander goed met zijn sprookjesachtige aanpak. ‘Wonderstruck’ is een film voor de fijnproever, waarbij de kijker zich over dient de geven aan de visuele magie die Todd Haynes weet te scheppen.

Alex Mazereeuw

Bioscooprelease: 7 december 2017
DVD- en blu-ray-release: 24 april 2018