Young Guns (1988)

Regie: Christopher Cain | 102 minuten | actie, drama, western | Acteurs: Emilio Estevez, Kiefer Sutherland, Lou Diamond Phillips, Charlie Sheen, Dermot Mulroney, Casey Siemaszko, Terence Stamp, Jack Palance, Terry O’Quinn, Sharon Thomas, Geoffrey Blake, Alice Carter, Brian Keith, Thomas Callaway, Patrick Wayne

In de jaren 50 was er een groepje artiesten genaamd The Rat Pack, hiertoe behoorden onder andere Frank Sinatra, Sammy Davis Jr. en Dean Martin. Ze traden vaak op in Las Vegas en feestten graag met z’n allen tot in de vroege uurtjes, totdat ze eruit zagen als een ratty pack, vandaar de naam. Halverwege de jaren 80 was er een groepje veelbelovende jonge acteurs en actrices die door de pers The Brat Pack werd genoemd als verwijzing naar de groep uit de jaren 50. Deze acteurs en actrices speelden geregeld samen in tienergeoriënteerde films zoals ‘The Breakfast Club’ en ‘St. Elmo’s Fire’. De bekendste namen van deze groep zijn Emilio Estevez, Kiefer Sutherland, Rob Lowe en Molly Ringwald. Een aantal acteurs die tot deze Brat Pack behoorden spelen ook in dit ‘Young Guns’, een vrolijke western uit 1988.

“Regulators”, regelaars, dat zijn een aantal jonge mannen, zwervers zonder toekomst, die door John Tunstall (Terence Stamp) zijn opgevangen. Zij helpen hem met het vee “regelen”, wat betekent dat ze in de gaten moeten houden of het vee niet gepikt wordt. In ruil daarvoor krijgen ze kost en inwoning en lees- en schrijflessen van John, die voor hen allen een soort vaderfiguur is. Murphy (Jack Palance) is de schurk in dit verhaal, hij is ook veehouder en John zit hem in de weg bij het uitbreiden van z’n business en het verdienen van meer geld. Omdat het niet goedschiks kan, besluit Murphy John te laten vermoorden. De jongens zijn uiteraard woest en beginnen onder leiding van Billy the Kid (Emilio Estevez) een bloedige hetze tegen Murphy en z’n mannen.

De kracht van ‘Young Guns’ is absoluut de casting. Kiefer Sutherland, Charlie Sheen en zijn broer Emilio Estevez waren in de jaren 80 echt hot. Sheen had ‘Platoon’ en ‘Wall Street’ met Oliver Stone gemaakt, Estevez was doorgebroken met ‘The Breakfast Club’ en ‘St. Elmo’s Fire’ en Kiefer Sutherland had indruk gemaakt met zijn rol in ‘The Lost Boys’. Estevez is erg goed op dreef als de ontwapenende Billy the Kid. Onbevangen en zonder vrees treedt hij z’n tegenstanders tegemoet, hij lacht en schiet tegelijkertijd. Emilio Estevez’ babyface is perfect voor de rol van de guitige Billy en Lou Diamond Phillips speelt een Indiaan die zoals het een goede Indiaan betaamt af en toe allerlei diepzinnige wijsheden uitkraamt. Kiefer Sutherland is de zachtmoedige Doc, die dichter is en een zwak heeft voor een Chinees meisje. Met z’n jonge hoofd, grote bos haar en al dichtend staat hij wel erg ver af van zijn rol als Jack Bauer in de razendspannende tv-serie ’24’.

Het is duidelijk te zien dat de film met veel plezier gemaakt is en dat maakt het bijzonder leuk om deze western te kijken. Verwacht geen diepgaande karakterontwikkelingen, hogeschoolacteerwerk of muziek van Ennio Morricone (jaren 80, dus synthesizers en rockgitaren!) en hier en daar zitten er ook wel wat ongeloofwaardigheden in de film, maar dat mag de pret allemaal niet drukken. ‘Young Guns’ is een vermakelijke western met veel vaart en actie geworden die dankzij de uitstekende cast en het vele plezier het aanzien meer dan waard is.

Hendrik Dijkhuis

Bioscooprelease: 19 januari 1989